donderdag 7 mei 2020

Quarantaine, what?


Ik las onlangs een artikel die ik voorbij zag gaan op het internet. Het ging over wat quarantaine doet met mensen die het psychisch al moeilijker hebben. 
Ik vond het een interessante topic, dus ik besloot er iets over te vertellen.

Eerst en vooral wat is quarantaine en waar komt het vandaan?

Quarantaine is dat mensen en zelfs dieren worden afgezonderd voor een bepaalde tijd. Het doel van quarantaine is om het risico op besmetting van anderen te verminderen/voorkomen.

Quarantaine bestaat eigenlijk al heel lang. Het gaat terug van in de 14de eeuw. 
Hoe komt dat? Wel omdat in de 14de eeuw de pestepidemie uitbrak. 
De pestepidemie, beter bekend als de pest, is een infectieziekte die ontstond in de 14de eeuw. De pest was epidemisch (over de hele bevolking) en zelfs pandemisch (wereldwijd). Net zoals wij nu ook te maken hebben met het coronavirus, een pandemie. 
Quarantaine: quaranta giorni betekent 40 dagen. Mensen die dus een gevaar vormden om anderen te besmetten moesten vroeger dan 40 dagen in afzondering blijven. 

In quarantaine zitten bestaat dus eigenlijk al vrij lang. Veel mensen hebben dit al meegemaakt, maar daarom was de reden niet altijd een besmettelijke ziekte. Denk maar aan mensen die moesten vluchten en die zich voor een hele lange tijd moesten verstoppen. Hun vrijheid was ook beperkt, denk maar Anne Frank. Anne Frank is een Joods meisje afkomstig uit Duitsland. Ze schreef een dagboek tijdens de Tweede wereldoorlog, toen ze ondergedoken zat in Amsterdam. Ze moest onderduiken om te ontkomen aan de nazi’s. Haar vrijheid werd toen ook beperkt voor een hele lange tijd. Ze zat ook in een soort quarantaine, maar dan niet om te ontkomen aan een pandemie zoals het coronavirus bijvoorbeeld. 
Nu weten jullie wat quarantaine is en waar het vandaan komt. 
Dat wetende kunnen we wat dieper ingaan op wat wij nu meemaken in deze quarantaine. 

Wat zijn de gevolgen van quarantaine voor mensen die het al moeilijk hebben?

Deze periode is voor niemand makkelijk. Iedereen wil graag zijn familie, vrienden, lief, … terugzien. We willen allemaal graag terug winkelen, een uitstap doen, gewoon eens afspreken met vrienden, … Helaas zijn we hier nog niet volledig, maar het einde is wel in zicht. 

Maar, hoe zit het nu met mensen die het al moeilijk hebben en waardoor de quarantaine nog meer druk legt op hun schouders?
Ik las het in een artikel, maar het is ook al uitgezonden op het nieuws. De quarantaine laat veel psychische gevolgen na bij mensen. Mensen die zolang opgesloten zitten voelen zich heel eenzaam, ze vervelen zich, er ontstaat angst en onzekerheid, depressieve klachten, maar ook frustratie. Dat blijkt uit een studie die gepubliceerd werd in het medisch tijdschrift The Lancet. 
Wat bleek er uit het onderzoek? De quarantaine zorgt voor grote en langdurige psychische gevolgen. Bij mensen die in quarantaine moeten is de impact ervan 3 tot 4 keer hoger dan bij mensen die niet in quarantaine moeten. Ik schrik mij eerlijk gezegd een hoedje. Ik had niet verwacht dat de impact zo groot kon zijn. Ik hoop dat er voldoende begeleiding is voorzien want mensen hebben de steun in deze tijden meer dan nodig. Ik probeer zelf ook om veel contact te houden met mijn familie en vrienden. Al is het gewoon eens checken of alles goed gaat met hen. Een goede babbel kan veel doen. Ik denk ook dat door contact te houden met vrienden en familie je jezelf ook beter zult voelen. 

Er stond ook in het artikel dat mensen minder goed slapen in quarantaine. Ik kan mij hierin vinden want ik had het zelf ook de eerste weken van de quarantaine. Ik kon minder goed in slaap geraken, ik werd veel wakker gedurende de nacht en daardoor kon ik minder goed uit mijn bed komen.

Wat kan je doen om toch niet de muren op te lopen tijdens de quarantaine?

Door de quarantaine vallen veel routines in het water. Wat je kan doen en ik vind dat het helpt, is een schema maken zodat je toch een bepaalde routine hebt. Ik merk ook dat ik dat nodig heb. Toen ik de eerste weken geen routine had, merkte ik dat aan mijn slaap en mijn humeur. Ik besloot toen een dagschema op te maken en daardoor gaat mijn dag ook sneller voorbij. 

Stay safe and have faith!

Liefs Sophie 








Bronnenlijst:


Berms, P. (19/03/2020). De psychische gevolgen van quarantaine en wat we daaraan kunnen doen.Geraadpleegd op 6 mei 2020 via: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/17/de-psychologische-gevolgen-van-quarantaine-en-wat-we-daaraan-kun/

Quarantaine. Geraadpleegd op 6 mei 2020 via: https://nl.wikipedia.org/wiki/Quarantaine

Pest. Geraadpleegd op 6 mei 2020 via: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pest_(ziekte)

Anne Frank. Geraadpleegd op 6 mei 2020 via: https://nl.wikipedia.org/wiki/Anne_Frank

Geen opmerkingen:

Een reactie posten