vrijdag 12 juni 2020

De blokdown


De blokdown

Plotseling viel het academiejaar stil. Studenten mochten de aula niet meer binnen en mochten hun kot niet meer verlaten. 
Corona heeft het de mensen niet makkelijk gemaakt. Zeker in deze periode van het jaar is het voor studenten nog moeilijker. Ja hoor, je kunt het al raden! De blok…

Naast deze helse periode vol stress en onzekerheid over de examens komt corona het ons nog wat harder maken.

Bijna vier op de vijf studenten maken zich zorgen over hun studies door de lockdown blijkt uit onderzoek van Teleblok.


Wat is Teleblok? Wat is de bedoeling van Teleblok?

Teleblok is een organisatie van de CM. Hun missie is om studenten steun te bieden tijdens de blok en hen ook aan te zetten om zelf steun te gaan zoeken als ze er nood aan hebben. 

Studenten kunnen dus via chat met Teleblok hulp krijgen in geval van twijfels of vragen over het studeren. Studeren is immers iets wat niet te onderschatten valt. Voor de eerste keer op kot, naar een andere school, zelfstandig leren komt steeds meer centraal te staan.
Er wordt dus veel verantwoordelijkheid verwacht van je. Uiteraard komt er dan stress bij kijken als je veel verantwoordelijkheid op je moet nemen. 

Vrijwilligers van Teleblok zijn iedere dag bereikbaar tot en met 25/06/2020 tussen 18u – 23u om een luisterend oor te bieden aan studenten.


Enkele studenten deden stage bij Teleblok en ze geven enkele bloktips mee:

-       Wees mild voor jezelf

-       Gun jezelf piekermomenten om daarna weer los te laten

-       Breng structuur in je dag

-       Maakt tijd voor dingen die je leuk vindt

-       Blijf in contact en zorg voor sociale controle

-       Relax en beweeg

-       Laat weten dat je aan een ander denkt






Hoe ervaar ik de blok?

Ik vind dit echt een stressvolle periode. Ik ben vroeg begonnen aan al mijn vakken, maar ik merk dat ik veel meer tijd nodig heb om alles te begrijpen en te leren. Er werden hier en daar wel online lessen gegeven bij ons op school en de leerkrachten probeerden om het ons toch haalbaar te maken, maar het is toch heel apart. Ik heb eerlijk gezegd veel minder motivatie gehad tijdens corona. Ik denk dat dit komt omdat ik mijn vriendinnen niet veel zag/zie, dat sociaal contact maakt toch wel veel verschil en omdat je toch wel beter inzicht hebt in de vakken als je er echt les van krijgt. 

Momenteel staat er nog 1 examen op de teller! Nog een laatste duwtje in de rug!

Een interessant weetje: 

Wist je dat niet enkel studenten, maar ook hun ouders last hebben van examenstress?
Vanaf het moment dat de kinderen boven hun boeken hangen, stijgt ook de examenkoorts bij hun ouders.

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 77 procent van de ouders wat ongeruster is en meer angst heeft tijdens de examenperiode van hun kinderen. Ze slapen minder goed, zijn humeurig en ze zijn meer gejaagd. Dit blijkt uit onderzoek.

Ik wens iedereen alvast veel succes! Hou jullie goed!

Liefs Sophie





Bronnenlijst:

Teleblok. Geraadpleegd op 11 juni 2020 via: https://www.teleblok.be


(09/12/13). Ook ouders hebben examenstress. Geraadpleegd op 12 juni 2020 via: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ook-ouders-hebben-examenstress~a8584f75/

1 opmerking:

  1. Hey,
    Inderdaad, nog een laatste duwtje en we zijn er, maar het is toch een heel andere examenperiode (geweest) dan die in januari. Dit komt vooral door corona en ik denk dat iedereen hier wel problemen bij ervaart.
    Ik vind de blok net minder aangenaam en lastiger nu met corona. Hopelijk heeft dit geen groot effect gehad op onze examens...
    Ik wens jou ook veel succes met je laatste examen! You can do it!

    BeantwoordenVerwijderen